سقف وافل, مقالات

انواع سقف وافل

تولید سقف وافل - خرید و فروش قالب وافل - سقف وافل یک طرفه - سقف وافل دو طرفه- شماره تماس: 09120220125 - شماره تماس: 09190220920

ما در این مطلب به مبحث انواع سقف وافل می پردازیم. جهت مشاوره و اجرای انواع خدمات: تولید و اجرای بهترین طراح قالب و سقف وافل، طراحی و محاسبات سقف وافل، اجرای قالب و سقف وافل دوطرفه و یک طرفه، خرید و فروش انواع قالب وافل دو طرفه و یک طرفه دست دوم، تعویض و معاوضه قالب وافل، ضایعات قالب وافل، قالب وافل قفل دار و ساده، اجرای بهترین سقف و اسکلت بتنی، تولید و نصب و همچنین خرید و فروش شوتینگ نخاله ساختمانی و … می توانید با کارشناسان نوین صنعت سازه تماس بگیرید..

سقف وافل

سقف وافل یکی از سازه های تازه و جدید می ‌باشد که در سازه ها با ارتفاع بلند(ارتفاع بیش از 12 متر) به کار می‌رود. وافل از بتن ساخته شده است و شکل ظاهری آن شبکه مربعی با اضلاع عمیق است. یکی از دلایلی که نام آن را وافل گذاشته اند به دلیل آن است که شباهت زیادی به نان وافل دارد. سقف وافل در مکان هایی که وزن زیادی به سقف وارد نمی شود مورد استفاده قرار می‌گیرید. به عنوان مثال در فرودگاها، مترو و ایستگاههای قطار، سالن‌ها و منازل مورد اسفاده قرار می‌گیرد.

انواع سقف وافل

20 مدل سقف وافل داریم که فقط به بررسی سقف وافل معمولی میپردازیم.

 دال معمولی (دال یک طرفه و دال دو طرفه)، صفحه تخت، دال مسطح، دال وافل (شبکه دال)، دال آجدار، دال عرشه توخالی، دال حبابی عرشه، دال هاردی، دال گنبد، دال سقف شیبدار، دال پیش تنیده، دال پس تنیده، دال پیش ساخته، تخته های قوسی، دال کنسول، دال سقف کم، دال غرق شده، دال روی درجه، دال های مرکب.

بیشتر بخوانید: سقف وافل

سقف وافل معمولی

دالی که توسط تیرها و ستون ها نگه داشته می شود، دال معمولی نامیده می شود. در دال معمولی ضخامت دال کم است اما عمق تیر زیاد است. بار از دال به تیر دیگر و سپس از تیر به ستون منتقل می شود.

سقف وافل معمولی دو نوع هستند:

سیستم وافل یک طرفه

سیستم وافل یک طرفه، یک دال هست که در دو طرف مخالف به وسیله تیرها نگهداری می‌شود تا بار را در یک طرف حمل کند. خم شدن دال یک طرفه به تیرچه‌ها مرتبط است و خم شدن ها فقط در یک جهت است و میتوان گفت تیرچه ها خم شدن را تحمل میکنند.

سیستم وافل دو طرفه

دال های دو طرفه نیز دال های معمولی هستند که اکثراً مستطیل شکل هستند و از چهار طرف روی یک تیر تکیه دارند. در دال های دو طرفه، دهانه بلندتر کمتر از دو برابر دهانه کوتاه تر است. نسبت دهانه بلندتر به دهانه کوتاهتر کمتر از دو است. شکل منحرف شده دال مانند یک ظرف یا نعلبکی است.

تفاوت سقف وافل یک طرفه و سقف وافل دوطرفه

میتوان گفت سقف وافل به دلیل دهانه کوچکتر کاربردهای بسیار زیادی را دارد. و به همین دلیل از لحاظ هزینه مقرون به صرفه می‌باشد ولی سقف  وافل یک طرفه نسبت به سقف وافل دو طرفه دارای استحکام کمتری است.

 اگر سقف وافل با دهانه ای با طول بیشتر از 9 متر مورد استفاده شما به شماسقف وافل دو طرفه پیشنهاد می‌شود.

ولی اگر دهانه به طول 8 متر مورد استفاده شما است به شما سقف وافل یک طرفه پیشنهاد می‌شود.

سقف وافل دوطرفه نسبت به سقف وافل یک طرفه بیشتر در پروژه‌های معماری استفاده می‌شود به همین دلیل سقف وافل دوطرفه گسترده و کاربردی تر نسبت به سقف وافل یک طرفه است.

در سقف وافل یک طرفه امکان حذف کردن تیر های دهانه‌ای وجود ندارد به دلیل اینکه در سقف وافل یک طرفه تیرها یک عملکرد مهم و اصلی هستند و این تیر ها به به عنوان یک تکیه گاه هستند.

اما در سقف وافل دو طرفه می‌توان این تیرها را حذف کرد و این کار باعث فضای بیشتری برای اجرای پروژه ها می‌شود و این امر باعث مزیت استفاده از سقف وافل دو طرفه می‌شود.

بیشتر بخوانید: پلان سقف وافل

مزایای سقف وافل

  • امکان کنترل کیفیت سقف و کلیه مراحل کار اعم از تخته، آرماتوربندی و اتصال و…
  • با توجه به ویژگی های منحصر به فرد قالب وافل ، خطای انسانی آن به حداقل می رسد.
  • با توجه به اینکه تمامی مراحل کار قابل مشاهده و بررسی است باگ های اجرایی به حداقل رسیده و در صورت وجود مشکلات فنی و عملیاتی به راحتی برطرف می شود.
  • استفاده مکرر از قالب های وافل غیر دائمی و قابلیت بازیافت قالب وافل باعث کاهش هزینه های وافل می شود.
  • حذف یونولیت در این سیستم باعث کاهش خطرات آتش سوزی می شود.
  • با توجه به بار دو طرفه روی سقف وافل دیگر نیازی به استفاده از تیرهای دوتایی نیست که باعث سبکی و کاهش هزینه می شود.

بیشتر بخوانید: انواع سقف وافل

معایب سقف وافل

  • نیاز به ارتفاع بیشتر از کف تا کف.
  • نیاز به قالب های خاص یا اختصاصی دارد که هزینه بر است.
  • نیاز به نظارت دقیق و نیروی کار ماهر دارد.

مراحل اجرای سقف وافل

اجرای این نوع سازه به طور کلی شامل چند مرحله است که در دنباله مطلب به آنها می‌ پردازیم.

  • زیر سازی: در این مرحله با نصب جک به‌ کمک لوله یا قوطی، اسکلت بنا ساخته و موقعیت برای نصب قالب وافل آماده می‌ شود. مهندسان و پیمانکاران به این مرحله، شاسی‌کشی هم می‌ گویند.
  • چیدن قالب‌ های وافل: باتوجه به نقشه سازه، قالب‌ روی قوطی‌ گذاشته شده و بعد از چیدن قالب‌ کار آرماتور بندی انجام می‌ شود.
  • بتن‌ ریزی: باتوجه به قوانین اجرایی سازه و بعد از کنترل پایانی، بتن‌ ریزی روی سقف انجام می‌ شود.
  • قالب‌ برداری از سقف: بعد از گذشت زمان مدنظر و سفت‌ شدن بتن، قالب‌ ها از سازه برداشته می‌ شوند. دراین مرحله باید دقت کنید قالب‌ ها صدمه نبیند؛ برخی اوقات برای جدا سازی قالب‌ ها از روغن‌ های گیاهی استفاده می‌ شود.
  • نازک‌ کاری: این بخش، آخرین مرحله است و در بعضی از سازه‌ ها در این مرحله از سقف کاذب به کار گرفته میشود. البته بعضی مهندسان از همان سازه به‌ عنوان نمای نهایی بهره می‌ گیرند و با نورپردازی‌ های مختلف، جلوه‌ زیبایی به آن می‌ دهند.

بیشتر بخوانید: اسپیسر بتن چیست؟

سقف وافل در چه سازه‌ هایی با اسکلت فلزی قابل اجرایی است؟

از آن هم در پروژه‌ های فولادی (اسکلت فلزی) و هم در اسکلت بتنی بهره گرفته میشود.

 آیا قالب‌ های وافل را می‌ توان چندین‌ بار استفاده کرد؟

بله؛ قالب‌های وافل موقت هستند و بعد از مرحله بتن‌ریزی، جدا می‌شوند و قابلیت استفاده دوباره دارند.

بیشتر بخوانید: تیرچه صنعتی بتن

درباره نوین صنعت سازه

با توجه به پیشرفت های نوین در صنعت ساختمان و نیز نیاز روز افزون جامعه به تکنولوژی های نوین ساختمانی شرکت نوین صنعت سازه بر این آمد تا با اتکا به پرسنل و نیروهای متخصص در زمینه طراحی محاسبات بهینه سازی و ساخت سازه های بتنی ایمن و مستحکم دست به تولید قطعات و لوازم اجرای سازه های بتنی بزند از آنجا که پلیمرها خاصیت عدم چسبندگی به مصالح ساختمانی را دارند بهترین متریال برای تولید محصولات این مجموعه بوده و می باشند این مجموعه از سال ۱۳۹۵ تا کنون بیش از ۱۴ محصول مختلف از مواد پلیمری در صنعت بتن ریزی و ساخت سازه های بتنی و نیز سهولت در اجرای سازه های بتنی و کارهای ساختمانی شروع به کار نموده است با توجه به سرعت عمل و سهولت در اجرای سازه های بتنی و نیز در امور دیگر ساختمانی این مجموعه برین آمد تا با ابداع و تولید محصولاتی متفاوت و متنوع گامی موثر در صنعت ساخت و ساز کشور بر داشته باشد و از جمله نقاط قوت مجموعه تنوع در تولید محصولات پلیمری و تجهیزات ساختمانی می باشد که در ادامه به معرفی و نمایش این محصولات ادامه خواهیم داد.

نوین صنعت سازه انواع قالب وافل را به فروش می رساند. برای کسب اطلاعات بیشتر محاسبات سقف وافل از طریق شماره های نوشته شده در سایت با ما تماس بگیرید.

اجرای انواع خدمات: تولید و اجرای بهترین طراح قالب و سقف وافل، طراحی و محاسبات سقف وافل، اجرای قالب و سقف وافل دوطرفه و یک طرفه، خرید و فروش انواع قالب وافل دو طرفه و یک طرفه دست دوم، تعویض و معاوضه قالب وافل، ضایعات قالب وافل، قالب وافل قفل دار و ساده، اجرای بهترین سقف و اسکلت بتنی، تولید و نصب و همچنین خرید و فروش شوتینگ نخاله ساختمانی و …

جهت مشاوره و اجرای انواع خدمات: تولید و اجرای بهترین طراح قالب و سقف وافل، طراحی و محاسبات سقف وافل، اجرای قالب و سقف وافل دوطرفه و یک طرفه، خرید و فروش انواع قالب وافل دو طرفه و یک طرفه دست دوم، تعویض و معاوضه قالب وافل، ضایعات قالب وافل، قالب وافل قفل دار و ساده، اجرای بهترین سقف و اسکلت بتنی، تولید و نصب و همچنین خرید و فروش شوتینگ نخاله ساختمانی و … می توانید با کارشناسان نوین صنعت سازه تماس بگیرید..

ارتباط با نوین صنعت سازه:

شماره تماس: 09120220125

شماره تماس: 09190220920

شماره تماس: 09359367456

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *