دسته بندی قالب وافل, مقالات, وافل دو طرفه, وافل یکطرفه

ترکیب دال یک طرفه و دوطرفه

ترکیب دال یک طرفه و دوطرفه - محاسبات سقف وافل - بهترین طراح سقف وافل - شماره تماس: 09120220125 - شماره تماس: 09190220920

ما در این مطلب به مبحث ترکیب دال یک طرفه و دوطرفه می پردازیم. جهت مشاوره و اجرای انواع خدمات: تولید و اجرای بهترین طراح قالب و سقف وافل، طراحی و محاسبات سقف وافل، اجرای قالب و سقف وافل دوطرفه و یک طرفه، خرید و فروش انواع قالب وافل دو طرفه و یک طرفه دست دوم، تعویض و معاوضه قالب وافل، ضایعات قالب وافل، قالب وافل قفل دار و ساده، اجرای بهترین سقف و اسکلت بتنی، تولید و نصب و همچنین خرید و فروش شوتینگ نخاله ساختمانی و … می توانید با کارشناسان نوین صنعت سازه تماس بگیرید..

ترکیب دال یک طرفه و دوطرفه

سیستم تیرچه دو طرفه

در این قسمت در رابطه با سیستم تیرچه دو طرفه صحبت خواهیم کرد. دال های دو طرفه به دال هایی گفته می شود که از چهار طرف پشتیبانی می شوند. در دال های دو طرفه، بار در هر دو جهت حمل می شود، بنابراین آرماتور اصلی در هر دو جهت برای دال های دو طرفه ارائه می شود. زمانی که طول دهانه بلندتر به کوتاه‌تر از نسبت دو کمتر باشد، دال‌ها به‌عنوان دو طرفه دهانه‌ای در نظر گرفته می‌شوند. سیستم تیرهای فولادی دو طرفه در ساختمانهایی که لازم است ستونها در هر دو جهت از هم دورتر باشند استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: سقف وافل

چند نکته مهم درباره دال یک‌ طرفه

  • در دال یک‌طرفه، فرم منحنی صفحه به شکل استوانه‌ای دیده می‌شود.
  • اگر دهانه دال تا 3.6 متر باشد، استفاده از آنها اقتصادی به نظر میاید.
  • میزان فولاد به کار برده شده در دال یک‌طرفه در مقایسه با دال دو طرفه کمتر خواهد بود.
  • میزان بار و فشاری که به یک دال وارد می‌شود به شکل یک‌ طرفه خواهد بود.
  • به علت آنکه در ساخت دال یک‌طرفه از میزان فولاد کمتری استفاده می‌شود با بیشتر کردن عمق دال مواجه خواهیم بود.
  • تیرهای موازی مسئولیت پشتیبانی کردن از دال یک‌طرفه را بر عهده دارند.
  • نسبت طول به عرض در دال یک‌طرفه، برابر عدد 2 و یا بیش از عدد 2 می‌باشد.
  • در ساختمان‌هایی که تعداد طبقات در آنها زیاد نیست و در فضاهایی که تاثیر بارهای موجود بر عناصر موجود در سازه آنچنان قابل توجه نباشد، دال یک‌طرفه استفاده میشود.
  • بار و یا فشارهای وارد شده در سازه از یک سمت به دال یک‌طرفه وارد می‌شوند.
  • سقف‌های تیرچه بلوکی در حقیقت یک نوع دال یک‌طرفه محسوب میشوند.

بیشتر بخوانید: پلان سقف وافل

دال دوطرفه

پس از آشنایی با دال یک‌طرفه، نوبت تفسیر و توضیح دال دوطرفه است. دال‌های دوطرفه هم دال‌هایی هستند که بار و نیروی وارده را به کلیه تیرهایی که در کناره ها قرار گرفته‌اند، انتقال میدهند. هنگامی که به دال دوطرفه نیرو و یا باری وارد می‌شود، مشابه یک بشقاب میشود. تعریف دیگری که می‌‌توان در مورد دال دوطرفه عنوان کرد این است که اگر در چهار کنج سقف، تیر قرار داشته باشد رفتار دالی که در آن بخش کار گذاشته شده است به شکل دوطرفه خواهد بود. در این حالت، باری که به سقف و به وسیله دو ردیف آرماتورهای قرار گرفته به شکل عمود وارد می‌شود، به کلیه تیرهای اطراف چهار سمت منتقل میشود.

در این نوع دال نسبت طول به عرض از عدد 2 متر است و هنگامی که بار به آن وارد می‌شود، خم‌شدگی از دو طرف دال انجام گرفته میشود. اگر گوشه‌ها و کنج‌های دال دوطرفه با تکیه‌گاه‌ها و همینطور به ظور یکپارچه حمایت و پشیبانی شود، دال به هیچ عنوان دچار ریزش و تخریب نمیشود. ضخامت دال دوطرفه با درنظر گرفتن به دهانه آن می‌تواند از 100 تا 200 میلی‌‌متر متغیر ظاهر شود.

خوب است بدانید که ظاهر دال یک‌طرفه شباهت بسیاری به دال دوطرفه دارد. یکی از فرق هایی که می‌توان میان آن دو مشاهده کرد این است که دال دوطرفه به چهارچوب بیشتری نیازمند است؛ چون ساختار و کارکرد دال دوطرفه این طور است که حمایت در آن از چهار طرف صورت می‌گیرد.

محاسبه دال یکطرفه و دو طرفه

برای محاسبه دال یکطرفه و دو طرفه، باید به نسبت طول و عرض آنها دقت کرد. همان طوری که در بالا به آن اشاره شد، اگر نسبت طول به عرض یک نوع دال از عدد 2 متر باشد، دال موردنظر دوطرفه است. اگر نسبت طول به عرض مساوی عدد 2 و یا از آن بزرگ تر باشد، دال یک‌طرفه خواهد بود.

در دال‌های یک‌طرفه، بالاترین میزان بار، در امتداد دهانه کوچک‌تر و کوتاه‌تر دال حمل می‌شود و در آخر هم به تیری که بلندتر است، منتقل میشود ولی در دال‌های دوطرفه، اکثرا انتقال بار در دو حالت انجام می‌گیرد و این می‌تواند یکی از فرق های دال یک‌طرفه و دوطرفه باشد.

بیشتر بخوانید: اسپیسر بتن چیست؟

چند مدل دال بتنی در ساخمان سازی به کار گرفته میشوند؟

 برخی از دال‌های شایع و مورد استفاده در صنعت ساختمان به شرح زیر است:

  • دال بتنی وافل
  • دال بتنی مجوف
  • دال بتنی حبابی
  • دال بتنی کامپوزیت و یا عرشه فولادی
  • دال لانه زنبوری
  • دال صفحات هموار

بیشتر بخوانید: انواع سقف وافل

منظور از دال یک طرفه چیست؟

دال یک‌طرفه، سقفی است که در آن، تیرها از دو جهت مقابل، کار پشتیبانی را انجام می‌دهد.

دال دوطرفه چیست؟

اگر در چهار کنج سقف، تیر قرار داشته باشد رفتار دالی که در آن بخش کار گذاشته شده است به شکل دوطرفه خواهد بود.

تفاوت دال یکطرفه و دو طرفه چیست؟

در دال‌های یک‌طرفه، بیشترین میزان بار، در امتداد دهانه کوچک‌تر و کوتاه‌تر دال حمل می‌شود و در آخر هم به تیری که بلندتر است، منتقل میشود ولی در دال‌های دوطرفه، معمولا انتقال بار در دو جهت صورت می‌گیرد و این می‌تواند یکی از فرق های دال یک‌طرفه و دوطرفه باشد.

بیشتر بخوانید: تیرچه صنعتی بتن

درباره نوین صنعت سازه

با توجه به پیشرفت های نوین در صنعت ساختمان و نیز نیاز روز افزون جامعه به تکنولوژی های نوین ساختمانی شرکت نوین صنعت سازه بر این آمد تا با اتکا به پرسنل و نیروهای متخصص در زمینه طراحی محاسبات بهینه سازی و ساخت سازه های بتنی ایمن و مستحکم دست به تولید قطعات و لوازم اجرای سازه های بتنی بزند از آنجا که پلیمرها خاصیت عدم چسبندگی به مصالح ساختمانی را دارند بهترین متریال برای تولید محصولات این مجموعه بوده و می باشند این مجموعه از سال ۱۳۹۵ تا کنون بیش از ۱۴ محصول مختلف از مواد پلیمری در صنعت بتن ریزی و ساخت سازه های بتنی و نیز سهولت در اجرای سازه های بتنی و کارهای ساختمانی شروع به کار نموده است با توجه به سرعت عمل و سهولت در اجرای سازه های بتنی و نیز در امور دیگر ساختمانی این مجموعه برین آمد تا با ابداع و تولید محصولاتی متفاوت و متنوع گامی موثر در صنعت ساخت و ساز کشور بر داشته باشد و از جمله نقاط قوت مجموعه تنوع در تولید محصولات پلیمری و تجهیزات ساختمانی می باشد که در ادامه به معرفی و نمایش این محصولات ادامه خواهیم داد.

نوین صنعت سازه انواع قالب وافل را به فروش می رساند. برای کسب اطلاعات بیشتر محاسبات سقف وافل از طریق شماره های نوشته شده در سایت با ما تماس بگیرید.

اجرای انواع خدمات: تولید و اجرای بهترین طراح قالب و سقف وافل، طراحی و محاسبات سقف وافل، اجرای قالب و سقف وافل دوطرفه و یک طرفه، خرید و فروش انواع قالب وافل دو طرفه و یک طرفه دست دوم، تعویض و معاوضه قالب وافل، ضایعات قالب وافل، قالب وافل قفل دار و ساده، اجرای بهترین سقف و اسکلت بتنی، تولید و نصب و همچنین خرید و فروش شوتینگ نخاله ساختمانی و …

جهت مشاوره و اجرای انواع خدمات: تولید و اجرای بهترین طراح قالب و سقف وافل، طراحی و محاسبات سقف وافل، اجرای قالب و سقف وافل دوطرفه و یک طرفه، خرید و فروش انواع قالب وافل دو طرفه و یک طرفه دست دوم، تعویض و معاوضه قالب وافل، ضایعات قالب وافل، قالب وافل قفل دار و ساده، اجرای بهترین سقف و اسکلت بتنی، تولید و نصب و همچنین خرید و فروش شوتینگ نخاله ساختمانی و … می توانید با کارشناسان نوین صنعت سازه تماس بگیرید..

ارتباط با نوین صنعت سازه:

شماره تماس: 09120220125

شماره تماس: 09190220920

شماره تماس: 09359367456

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *