دسته بندی قالب وافل

چرا سقف وافل از سقف تیرچه بلوک بهتر است؟

بررسی سقف وافل و تیرچه بلوک

چرا سقف وافل از سقف تیرچه بلوک بهتر است؟

 

چرا سقف وافل از سقف تیرچه بلوک بهتر است؟ در اجرای هر پروژه ساختمانی، انتخاب سقف مناسب، جزء مهمترین مراحل کار است. عوامل زیادی از جمله ضخامت، طول دهانه و هزینه اجرای دال در انتخاب بهترین سقف دخیل هستند. مراحل ساخت و اجرای انواع سقف ها با هم متفاوت است. از جمله محبوب ترین این سقف ها می توان به سقف وافل و تیرچه بلوک اشاره کرد. هر کدام از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارد. کارشناسان با بررسی دال وافل و تیرچه دال به این نتیجه رسیده اند که سقف وافل محبوب تر است. تیم فنی نوین صنعت سازه قصد دارد تا دلایل اینکه چرا سقف وافل از سقف تیرچه بلوک بهتر است را بررسی نماید. این مقاله را با شرح مختصری در مورد تعریف دال وافل، انواع سقف وافل، سقف تیرچه بلوک و مزایا و معایب آن شروع خواهیم کرد سپس به بررسی دلایل برتری سقف وافل نسبت به سقف تیرچه بلوک خواهیم پرداخت.

 

 

سقف وافل چیست؟

 

 

 

دال وافل یا سقف وافل

 

 

 

 

دال وافل از جمله سقف هایی است که جهت اتصال، نیازی به استفاده از میلگرد ندارد. در ساخت این نوع دال مجوف، از قالب های پلاستیکی وافل استفاده می شود. مراحل اجرای سقف وافل و روش های اجرای آن مختلف است که گروه نوین صنعت سازه در قالب یک مقاله مجزا به شرح آن پرداخته است. عدم استفاده از میلگرد و کاهش مصرف بتن، منجر به کاهش هزینه های اجرایی این نوع سقف ها و دلیل اصلی محبوبیت آن ها در بین مهندسان و طراحان شده است. از جمله مهمترین ویژگی های دال وافل می توان به مقاومت بالا در برابر زمین لرزه و آتش سوزی، حمل و نقل و نگهداری آسان، قابل استفاده مجدد و قابلیت بازیافت قالب های وافل به کار رفته در آن و عایق مناسب در برابر صدا اشاره کرد. این نوع دال ها در ابعاد و اشکال مختلف قابل طراحی و تولید هستند. انواع دال وافل براساس عملکرد و شکل ظاهری عبارتند از:

 

 

 

  • سقف وافل یک طرفه

 

 

این نوع سقف، به وسیله قالب های یک طرفه وافل ساخته شده است. عملکرد این نوع قالب ها به این صورت است که فشار را در یک جهت وارد می کنند. به دلیل اینکه در ساخت دال وافل یک طرفه از بتن و میلگرد کمتری اسفتفاده است،هزینه تولید و اجرای آن نیز کمتراست اما از استحکام کمتری برخوردار است.

 

 

 

 

دال وافل یک طرفه

 

 

 

 

  • سقف وافل دو طرفه

 

 

جهت ساخت این دال ها،از قالب های وافل دو طرفه استفاده شده است. مکانیزم انتقال بار در آن ها در دو جهت انجام می گیرد. این نوع سقف، برای پروژهایی که نیاز به دهانه بلند و بارگذاری های سنگین دارند، مناسب است.

 

 

 

 

دال وافل دو طرفه

 

 

 

 

 

از لحاظ شکل ظاهری، دال وافل یک طرفه به صورت مکعب مستطیل است و برای مکان هایی با دهانه کوچک کاربرد دارد. دال وافل دو طرفه، مکعب شکل هستند و بیشتر برای مکان هایی با دهانه بزرگ مناسب هستند. یکی دیگر از تفاوت های سقف وافل یک طرفه نسبت به دو طرفه این است که، انتقال بار در وافل یک طرفه در یک جهت صورت می گیرد. اما  فرآیند انتقال بار در وافل دو طرفه در دو جهت اتفاق می افتد.یکی از ایرادات بزرگ سقف های وافل، محدودیت استفاده از آن در مکان های شیب دار است. در مکان های شیب دار برای صاف کردن سطح باید از مصالح مناسب استفاده شود. همچنین این نوع دال، به دلیل کاهش مصرف بتن و کاهش وزن مرده سازه، وزن کمی دارند. در نتیجه برای پروژه ها در مناطق با باد شدید، مناسب نیستند.

 

 

 

 

سقف تیرچه بلوک چیست؟

 

 

از جمله انواع سقف می توان به سقف تیرچه بلوک اشاره کرد. سقف تیرچه بلوک از جمله سقف های بتنی است که مصالح مورد نیاز جهت ساخت آن شامل تیرچه، بلوک و بتن است. در طراحی این سقف از تیرچه های بتنی یا فولادی استفاده می شود. سقف تیرچه بلوک مانند دال وافل یک طرفه بیشتر برای مکان هایی با دهانه کوچک مناسب است، به همین خاطر به آن سقف تیرچه دال هم گفته می شود. این سقف ها در اکثر ساختمان ها با اسکلت فلزی، آجری و بتنی به کار برده می شوند. همچنین جهت تولید و ساخت سقف تیرچه بلوک، براساس نیاز و شرایط پروژه می توان از 3 نوع بلوک استفاده کرد:

 

 

 

  • بلوک از جنس سیمان

 

بلوک های سیمانی از جمله مصالح مصرفی در کارهای ساخت و ساز است. این بلوک ها در وزن های مختلف قابل تولید هستند. هر اندازه این بلوک ها سنگین تر باشند، بار بیشتری را می توانند، تحمل کنند اما به همان نسبت، وزن سازه را افزایش می دهند. این بلوک ها عایق خوبی در برابر حرارت و صوت هستند اما از مقاومت کافی در برابر رطوبت برخوردار نیستند.

 

 

 

 

سقف تیرچه بلوک سیمانی

 

 

 

 

 

  • بلوک از جنس سفال

 

 

این نوع بلوک ها، به شکل مکعب مستطیل هستند که از جمله مواد اصلی به کار رفته در ساخت آن ها، خاک رس است. بلوک های سفالی به شکل سوراخ دار، تو خالی و تو پر تولید می شوند که نوع سوراخ دار آن پرکاربردتر است. این بلوک ها عایق خوبی در  برابر حرارت و صدا هستند. لازم به ذکر است چنانچه در زمان تولید بلوک های سفالی، خاک رس به کار رفته در آن ها دارای ناخالصی باشد، این بلوک ها دچار ترک خوردگی می شوند.

 

 

 

 

سقف تیرچه بلوک سفالی

 

 

 

 

  • بلوک از جنس یونولیت یا فوم

 

 

در این سقف، فضای بین تیرچه ها را با بلوک پر می کنند. امروزه بیشتر از بلوک هایی از جنس یونولیت یا فوم استفاده می شود، زیرا بلوک های سیمانی بسیار سنگین و بلوک های سفالی نیز به دلیل احتمال شکستن، بسیار هزینه بر هستند.

 

 

 

 

سقف-تیرچه-بلوک-یونولیت

 

 

بررسی مزیت های سقف تیرچه بلوک

 

 

 در ادامه مزایا و ویژگی های مهم سقف تیرچه بلوک را شرح خواهیم داد:

 

 

  • این نوع سقف در برابر باد های شدید و زمین لرزه بسیار مقاوم است.

 

  • سقف تیرچه دال عایق خوبی در برابر صدا، حرارت، سرما و رطوبت است.

 

  • در اجرای این سقف به سقف کاذب نیازی نیست.

 

  • این سقف به سرعت قابل اجرا و نصب است، زیرا تیرچه و بلوک آن پیش ساخته است.

 

  • مرحله بتن ریزی به صورت یکپارچه انجام می شود و مقدار کمی بتن مصرفی می شود.

 

  • این نوع سقف ها، به دلیل استفاده از بلوک های تو خالی نسبت به سقف های مشابه وزن کمتری دارند.

 

 

 

سقف تیرچه بلوک چه ایراداتی دارد ؟

 

این نوع سقف، با وجود تمام ویژگی های مثبتی که دارد، یکسری معایب و مشکلات هم دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

 

 

  • سقف تیرچه دال بیشتر مناسب مکان هایی با سقف مسطح است و برای سقف های مثلثی و قوسی شکل مناسب نیست.

 

  • این نوع سقف برای مکان هایی با دهانه بزرگ مناسب نیست.

 

  • فرآیند تولید تیرچه ها در سقف تیرچه بلوک زمانبر است.

 

  • این نوع سقف ها به شدت آسیب پذیر هستند و احتمال شکستن و ترک خوردگی در آن ها زیاد است.

 

 

 

نکات مهم در ساخت و اجرای سقف تیرچه بلوک

 

به هنگام ساخت و در مرحله اجرای این سقف ها یکسری جزئیات وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند:

 

 

  • حداکثر فاصله بین تیرچه ها باید 70 سانتی متر باشد.

 

  • حداقل عرض تیرچه مورد استفاده 10 سانتی متر باید باشد.

 

  • مهندسان باید بر پروژه نظار داشته باشند تا از میلگردها یک دست استفاده شود، زیرا جوشکاری میلگردها منجر به کاهش مقاومت سازه می شود.

 

 

 

دلایل برتری سقف وافل نسبت به سقف تیرچه بلوک

 

در ادامه با نوین صنعت سازه همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا سقف وافل از سقف تیرچه بلوک بهتر است:

 

 

  • یکی از مهمترین دلایل برتری دال وافل نسبت به تیرچه دال، امکان استفاده از آن در مکان هایی با دهانه بزرگ است. لازم به ذکر است که این نوع دال وافل جهت اجرا، برای انواع پروژه های ساختمانی با هر ابعاد دهانه محدودیت ندارد و برای دهانه های کوچک نیز، قابل استفاده است.

 

  • در فرآیند اجرای سقف تیرچه بلوک، از تیرچه و بلوک های از پیش ساخته استفاده می شود. بنابراین چنانچه نظارتی در تولید آن ها وجود نداشته باشد، ممکن است در ساخت آن ها از مواد بی کیفیت استفاده شده باشد و این موضوع منجر به افت کیفیت این نوع سقف ها در مقابل دال های وافل خواهد شد.

 

  • در اجرای سقف های وافل از قالب وافل استفاده می شود که این قالب ها در ابعاد مختلف قابل تولید هستند. با وجود اینکه هزینه ساخت قالب های وافل زیاد است، اما به دلیل اینکه امکان استفاده از آن ها در چندین پروژه وجود دارد، از لحاظ اقتصادی به صرفه تر هستند. اما در سقف های تیرچه بلوک امکان جداسازی بلوک ها وجود ندارد.

 

  • در سقف های وافل به دلیل اینکه از بتن کمتری استفاده می شود در نتیجه بار مرده سازه کاهش می یابد. در نتیجه این نوع سقف ها نسبت به تیرچه دال سبک تر هستند و در مقابل زلزله مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.

 

  • دال های وافل به دلیل ظاهر مشبک مانندی که دارد، مانع از انعکاس صدا می شوند. در نتیجه این نوع دال ها نسبت به سقف های تیرچه دال عایق بهتری در برابر صدا هستند.

 

  • در سقف وافل امکان حذف تیرهای میانی وجود دارد که همین مسئله منجر به افزایش ازتفاع طبقات و امکان استفاده بیشتر از فضا شده است. اما در سقف تیرچه دال امکان حذف تیرها وجود ندارد زیرا تیرها حکم تکیه گاه را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *