دسته بندی قالب وافل, مقالات

طرز استفاده از قالب وافل

طرز استفاده از قالب وافل - قالب وافل قفل دار - قالب وافل دوطرفه - قالب وافل یک طرفه - شماره تماس: 09190220920

ما در این مطلب به مبحث طرز استفاده از قالب وافل می پردازیم. جهت مشاوره و اجرای انواع خدمات: تولید و اجرای بهترین طراح قالب و سقف وافل، طراحی و محاسبات سقف وافل، اجرای قالب و سقف وافل دوطرفه و یک طرفه، خرید و فروش انواع قالب وافل دو طرفه و یک طرفه دست دوم، تعویض و معاوضه قالب وافل، ضایعات قالب وافل، قالب وافل قفل دار و ساده، اجرای بهترین سقف و اسکلت بتنی، تولید و نصب و همچنین خرید و فروش شوتینگ نخاله ساختمانی و … می توانید با کارشناسان نوین صنعت سازه تماس بگیرید..

طریقه استفاده درست از قالب های پلاستیکی سقف وافل

طریقه استفاده درست از قالب های پلاستیکی سقف وافل در کنار وسایلی که تا الان در کارگاه های ساختمانی استفاده می شده، اجسام صلب و محکمی مانند فلز، سنگ، آجر و… بوده است و این موجب می شود تا انتظار کارگران از مقاومت ابزار و وسایل ساختمانی تا حدودی بالا باشد.

در این بین پلیمرها با اینکه مواد ضربه پذیری به شمار می آیند ولی بد رفتاری با آنها باعث می شود تا عمر مفید آنها کم شود و سریع تر مستهلک شوند.

از سری ابزار های پلاستیکی که به تازگی وارد صنعت ساختمانی شده و استفاده از آن رو به افزایش است، قالب های سقفی وافل است.

این قالب ها انواع متنوعی دارند و با توجه به مدل طراحی سازه، سایزهای خاصی از این قالب ها برای اجرا انتخاب و استفاده می شوند. قالب های وافل، غیرماندگار  به شمار می آیند یعنی بعد از اجرا از سقف خارج شده و برای سقف بعدی به کار گرفته میشود.

پس هرچه بتوان قالب را سالم تر نگه داشت، برای تعداد سقف بیشتری می توان از آن استفاده کرد و در نهایت کاهش هزینه های ساخت را به همراه داریم.

بیشتر بخوانید: تیرچه صنعتی بتن

مرحله اول : شمع بندی یا اسکفولد

اولین مرحله در اجرای بیشتر سقف ها عملیات شمع بندی است. شمع بندی برای سقف تا ارتفاع 3 الی 3.5 مناسبت است و بیشتر از این ارتفاع باید از اسکفولد (scaffold) یا جک بلند برای پوشش سطح زیر سقف استفاده شود.

مرحله دوم: قوطی کشی یا شاسی کشی

اولین وژگی اجرای سقف وافل نسبت به دیگر راه های اجرای سقف مجوف مثل یوبوت یا کوبیاکس، در تخته بندی زیر سقف است. در اجرای سقف وافل نیازی به تخته بندی زیر سقف نیست و قالب ها نگه دارنده بتن تازه هستند. در حالی که برای اجرای سایر مدل های سقف مجوف به علت اینکه قالب درون سقف قرار می گیرد، کار تخته بندی و هزینه های مرتب با آن نیاز است علاوه بر این که یک مرحله به مراحل اجرایی اضافه می کند و به همان اندازه زمان اجرای پروژه را طولانی می کند.

با حذف مرحله تخته بندی، دومین مرحله اجرایی با قوطی کشی یا قوطی گذاری شروع می شود. قوطی وسیله ای فلزی است که بر روی شمع بسته می شود و نقش تکیه گاه را برای قالب وافل دارد. قوطی کشی به دو طریق انجام می شود. در یک روش، قوطی ها طوری گذاشته میشوند که دو لبه دو ردیف قالب وافل بر روی یک قوطی قرار بگیرد. این راه اگرچه اقتصادی تر و ساده است ولی از ایمنی کمتری برخودار است.

بیشتر بخوانید: سقف وافل

مرحله سوم: قالب گذاری

بعد از قوطی کشی و مطمئن شدن از اتصال مناسب قوطی ها به شمع ها به سراغ قالب گذاری می رویم. وابسته به نحوه اجرای قوطی ها همان طور که در قسمت قبل گفته شد، قالب ها می توانند روی قوطی مخصوص به خود قرار بگیرند یا به طور اشتراکی روی یک قوطی گذاشته شوند.

در روش معمولی که در حال حاضر تمام پیمانکاران استفاده می کنند بعد از جایگذاری قالب ها میان قوطی ها، از میلگردهای U شکل برای اتصال دو قالب مجاور به یکدیگر استفاده می شود. که به جز مصرف میلگرد زمان بر بوده و از دقت و ایمنی بالایی برخودار نیست. همچنین که امکان دارد در هنگام بتن ریزی، شیره بتن از لابه لای قالب ها نشت کند. علاوه بر این در زمان هایی که باد شدید می وزد امکان دارد قالب ها از جا دریایند.

مرحله چهارم: آرماتور بندی

بعد از قالب گذاری نوبت به اجرای آرماتورها تطبیق داده شده با نقشه طراحی سقف وافل می رسد. در این مرحله آرماتورهای کششی میان قالب ها با فاصله ها و تعداد مشخص گذاشته می شوند و آرماتورهای حرارتی هم به شکل یک مش وسیع بر روی قالب ها با در نظر داشتن فواصل از قالب، تنیده می شود.

مرحله پنجم: بتن ریزی

مرحله پنجم اجرای سقف وافل بتن ریزی است. پیش از بتن ریزی لازم است که از کلیه سطوح نگه دارنده سقف بازدید شود تا از نشت بتن مطمئن شد. در این مرحله بتن تازه مطابق با مقاومت و مشخصات طرح به محل اجرای پروژه انتقال داده میشود و به طور یکپارچه بر روی سقف ریخته می شود. عموما در بتن ریزی سقف وافل نیازی به ویبراسیون نیست به این علت که فضای بتن ریزی کاملا باز و قابل دسترس است بر خلاف بتن ریزی سقف های یوبوت یا کوبیاکس که فضای زیرین قالب ها به آسانی قابل دسترس بتن تازه نیست و با ویبراسیون، بتن تازه به سمت این فضاها هدایت می شود.

بیشتر بخوانید: پلان سقف وافل

مرحله پایانی : بازکردن قالب ها

بعد از سخت شدن بتن سقف و رسیدن آن به مقاومت آخر، قالب های وافل باز شده و بعد از پاکسازی در جای دیگری قابل استفاده هستند.

تجهیزات موردنیاز پیاده سازی سقف وافل

برای طریقه اجرای سقف وافل از تجهیزات و ابزار متداولی که در اجرای اسکلت‌های بتنی سنتی می‌باشد، می‌توان استفاده کرد. همانطور که می‌دانید فروش قالب وافل و  انتخاب مدل تجهیزات سقف وافل به علتهایی مثل مساحت سقف، دهانه سقف ، وزن سقف، نوع سیستم سازه‌ای، ارتفاع طبقه و کیفیت مورد نیاز و… مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اسپیسر بتن چیست؟

در ادامه بعضی از تجهیزات مورد نیاز برای اجرای سیستم سقف وافل را معرفی خواهیم کرد:

  • قالب وافل.
  • جک، اسکافلد و داربست‌ جهت پایه‌های عمودی نگهدارنده زیرین سقف.
  • پروفیل لوله، قوطی و یا چهارتراش المان‌های افقی برای نگهدارنده قالب‌های وافل.
  • قالب‌های فلزی، تخته چوبی و یا ورق فلزی برای اجرای تیرها و یا نقاط توپر سقف.

مجموعا برای اجرای سیستم سقف وافل احتیاجی به تجهیزات خاص و اختصاصی وجود ندارد و پیمانکاران با به کارگیری از تجهیزات موجود اقدام به اجرای این سقف میکنند.

نیروی کار سقف وافل

آسانی در انجام کار سقف وافل موجب شده است که اشخاص ماهر و با تجربه آرماتور‌بندی بتوانند با نظارت و آموزش مهندسین اجرایی و همینطور با به کارگیری از ترفدهای جدید و بروز آرماتور‌بندی نسبت به اجرا سقف وافل و طراحی سقف وافل اقدام کنند. حجم کار، برنامه زمان‌بندی و…. مواردی هستند که براساس آن تعداد نیروی انسانی جهت اجرای سقف تعیین می‌شوند. همینطور می‌توان تعداد نیروی مورد نیاز نیروی کار را همانند با سیستم‌های سنتی سقف انجام داد.

نوین صنعت سازه فروش انواع قالب وافل را در سراسر کشور با قیمت باور نکردنی انجام می دهد. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: انواع سقف وافل

اجرای انواع خدمات: تولید و اجرای بهترین طراح قالب و سقف وافل، طراحی و محاسبات سقف وافل، اجرای قالب و سقف وافل دوطرفه و یک طرفه، خرید و فروش انواع قالب وافل دو طرفه و یک طرفه دست دوم، تعویض و معاوضه قالب وافل، ضایعات قالب وافل، قالب وافل قفل دار و ساده، اجرای بهترین سقف و اسکلت بتنی، تولید و نصب و همچنین خرید و فروش شوتینگ نخاله ساختمانی و …

جهت مشاوره و اجرای انواع خدمات: تولید و اجرای بهترین طراح قالب و سقف وافل، طراحی و محاسبات سقف وافل، اجرای قالب و سقف وافل دوطرفه و یک طرفه، خرید و فروش انواع قالب وافل دو طرفه و یک طرفه دست دوم، تعویض و معاوضه قالب وافل، ضایعات قالب وافل، قالب وافل قفل دار و ساده، اجرای بهترین سقف و اسکلت بتنی، تولید و نصب و همچنین خرید و فروش شوتینگ نخاله ساختمانی و … می توانید با کارشناسان نوین صنعت سازه تماس بگیرید..

ارتباط با نوین صنعت سازه:

شماره تماس: 09120220125

شماره تماس: 09190220920

شماره تماس: 09359367456

اجرای انواع خدمات: تولید و اجرای بهترین طراح قالب و سقف وافل، طراحی و محاسبات سقف وافل، اجرای قالب و سقف وافل دوطرفه و یک طرفه، خرید و فروش انواع قالب وافل دو طرفه و یک طرفه دست دوم، تعویض و معاوضه قالب وافل، ضایعات قالب وافل، قالب وافل قفل دار و ساده، اجرای بهترین سقف و اسکلت بتنی، تولید و نصب و همچنین خرید و فروش شوتینگ نخاله ساختمانی و …

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *