سقف وافل, مقالات

مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک

مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک - قالب وافل - سقف وافل دوطرفه و یک طرفه - شماره تماس: 09120220125 - شماره تماس: 09190220920

ما در این مطلب به مبحث مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک می پردازیم. جهت مشاوره و اجرای انواع خدمات: تولید و اجرای بهترین طراح قالب و سقف وافل، طراحی و محاسبات سقف وافل، اجرای قالب و سقف وافل دوطرفه و یک طرفه، خرید و فروش انواع قالب وافل دو طرفه و یک طرفه دست دوم، تعویض و معاوضه قالب وافل، ضایعات قالب وافل، قالب وافل قفل دار و ساده، اجرای بهترین سقف و اسکلت بتنی، تولید و نصب و همچنین خرید و فروش شوتینگ نخاله ساختمانی و … می توانید با کارشناسان نوین صنعت سازه تماس بگیرید..

تجربه امنیت بیشتر با سقف وافل

سقف های تیرچه بلوک دارای عیب های بی شماری است که اصلی ترین آن ها مرتبط با امنیت است. چون خیلی از ساختمان هایی که در ساختار خود از این تیرچه ها استفاده کردند، متحمل صدمه ها و خسارات فراوان شده اند. خسارات مرتبط به زلزله و آتش سوزی در راس این موارد قرار می گیرند. از این جهت به کارگیری آن در کشور ما با محدودیت های خاصی رو به رو شده است. به همین دلیل سقف وافل جایگزین مناسبی برای این تیرچه ها شده اند؛ چون توانایی این را دارد که حرارت بیشتری از دما را تحمل کند و در آتش سوزی توان بیشتری را از خود نشان دهد. علاوه بر آن مقاومت این نوع سقف ها هم بیشتر است و در مقابل عوامل طبیعی مثل زلزله می توانند مقاومت بالاتری را از خود نشان دهند.

بیشتر بخوانید: تیرچه صنعتی بتن

آسایش بیشتر با استفاده از سقف وافل یا تیرچه بلوک؟

یکی از مواردی که هر شخصی در ساختمان های متنوع می تواند با آن رو به رو شد ایرادات مرتبط به صدا است. سقف های تیرچه بلوک ارتعاشات زیادی را در هنگام بهره برداری دارد. به همین دلیل به آسانی صوت را به محیط داخلی انتقال می دهد. صلبیت ناکافی و محدود در تیرچه بلوک موجب وجود آمدن این ایرادات می شود. به همین دلیل آزار و اذیت ها فراوانی را برای اشخاص مالک به همراه دارد.

از این رو امروزه در خیلی از ساختمان ها از سقف وافل استفاده می شود. چون با تیرچه های منظم و متعددی که دارد می تواند صلبیت بیشتری را از خود نشان دهد. البته این ویژگی های کاهش صوت فقط به همین جا ختم نمی شود. به دلیل اینکه در زیر سقف وافل حفره های مختلف و منظمی وجود داشته موجب خواهند شد تا صوت جذب شوند. نتیجه این پروسه را می توانید در کم شدن صوت احساس کنید.

ریسک کمتر آتش سوزی با سقف وافل

یکی از مشکلات عمده ای که ساختمان هایی با سقف تیرچه بلوک با آن رو به رو می شوند، آتش سوزی است. چون در ساختار آن ها بلوک های پلی استایرن استفاده می شود که یک ماده اشتعال زا محسوب میشود. از این جهت اگر آن ها با گازهای سمی ترکیب شوند در آن حالت شاهد مشکلات فاجعه باری خواهید بود.

البته این مشکلات فقط به همین جا ختم نمی شود. چون به دلیل وجود این ماده آتش فورا به کلیه قسمت ها انتقال پیدا می کند. در آن حالت خسارات جانی و مالی بسیاری اتفاق خواهد افتاد.

در سقف وافل موضوع کاملا متفاوت است. چون در آن از قالب های وافل غیر ماندگار استفاده می شود. استفاده کردن از این قالب ها به این علت است که تیرچه ها شکل بگیرند. در پایان در آن ها هیچ نوع  ماده اشتعال زا استفاده نمی شود.

بیشتر بخوانید: سقف وافل با اسکلت فلزی

استفاده از تیرهای میانی در سقف وافل و تیرچه بلوک

در سقف تیرچه بلوک تیرهای میانی را نمیتوان حذف کرد. چون از آن ها به عنوان تکیه گاه استفاده می کردند تا بتوانند بار را در سقف منتقل کنند و یا مهار کند.

در سقف وافل به دلیل طراحی ویژه ای که دارد می توان کاملا تیرهای میانی را حذف کرد. در آخر این کار موجب خواهد شد تا از سقف وافل به عنوان دال تخت بتنی استفاده شود. حذف تیرهای میانی می تواند مزایایی را با خود به همراه داشته باشد که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می باشند:

  • افزایش ارتفاع مفید طبقات
  • کاهش ارتفاع خاکبرداری
  • برخورداری از اجرای راحت
  • کاهش هزینه های مرتبط به تاسیسات ساختمان

با استفاده از سقف وافل در ازای تیرچه های بلوک می توانید از این امتیازات بهره مند شوید.

مقایسه سقف وافل و تیرچه بلوک

مقایسه سقف وافل و تیرچه بلوک با در نظر داشتن معیارهای مختلف صورت میگیرد. تمام این فاکتورها در زمان تصمیم گیری مهم هستند و بی توجهی به بعضی از آنها امکان دارد دردسرساز باشد.

بیشتر بخوانید: سقف وافل

بررسی عملکرد سقف ها

سقف هایی که با استفاده از تیرچه و بلوک ایجاد شده اند، کارکرد یک طرفه دارند. در این سقف ها دال به وسیله تکیه گاه های دو ضلع موازی خود پشتیبانی میشوند و از این روش بارها را به یک سمت منتقل میکنند. به این شکل که تیرچه ها را در امتداد دهانه ای که کوچکتر است قرار میدهند.

وافل ها به دو گروه یک طرفه و دوطرفه تقسیم بندی میشوند. در مدل یک طرفه سقف های وافل برای اینکه میلگردهای کمتری استفاده شود، تیرچه ها و میلگردها در یک جهت گذاشته میشوند ولی در سقف های وافل دو طرفه، از یک دال به وسیله تکیه گاه هایی که در چهار سوی آن قرار گرفته پشتیبانی می شود.

در دسته بندی دو طرفه، دهانه بزرگتر نسبت به دهانه کوچکتر کمتر از 2 است. در حالتی که نسبت دهانه ها از 2 بیشتر باشد، کارکرد آن شبیه به دسته بندی یک طرفه خواهد بود. در سقف وافل دوطرفه میل گردها در دو جهت عمود بر هم نصب شده اند تا نسبت به حالت یک طرفه، مقاومت خمشی و استحکام میان دهانه بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: پلان سقف وافل

مقایسه کیفیت اجرای سقف ها

اجرای سقفهای وافل نیاز به آرماتوربندی و بتن‌ریزی دارد و از آنجایی که به شکل درجا صورت میگیرد، نیاز به استفاده از تیرهای از پیش ساخته شده وجود ندارد. به همین علت میتوان روی پروسه اجرای سقف و نقشه نظارت کامل داشت که همین امر موجب بالا رفتن کیفیت دال خواهد شد.

این در حالی است که اجرای سقف تیرچه بلوک نیازمند فراهم کردن بلوک و تیرچه های از قبل ساخته شده است کارگاه هایی است که نمیتوان روی روند تولید آنها نظارت داشت. به طوری که کارگاه ها از بتن و آرماتور بی کیفیت استفاده کرده باشند، کیفیت اجرای سقف هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. علاوه بر آن امکان دارد قسمت هایی از تیرچه میلگرد نداشته باشند و شما هم از این امربه هیچ عنوان مطلع نخواهید شد.

نظارت بالاتر، کیفیت بهتر

این موضوع به هر شخصی اثبات شده است که هر چقدر نظارت بر روی کاری بیشتر باشد به همان اندازه هم شاهد کیفیت بالاتری خواهید بود و این امر در رابطه با سقف وافل و تیرچه بلوک هم صدق می کند. در سقف وافل از همان اول مراحل اجرایی کنترل و نظارت کامل بر رو آن وجود دارد و تیرچه های بتنی که در آن وجود دارد از همان مرحله اول آرماتوربندی و بتن ریزی می شوند. در این حالت کلیه مراحل آماده سازی سقف وافل نظارت و بررسی می شوند. متاسفانه در تیرچه هایی که در سقف تیرچه بلوک مورد استفاده قرار گرفته می شود، هیچ نوع نظارتی وجود دارد. چون بیشتر آن ها در کارگاه هایی ساخته می شوند که مجوزی ندارند. در آخر کیفیت بالایی را نمی توان در مواردی مثل میلگردها و یا بتن مصرفی مشاهده کرد.

قالب وافل چیست؟ کلیک کنید و اطلاعات بیشتر را به دست آورید.

بیشتر بخوانید: اسپیسر بتن چیست؟

نوین صنعت سازه فروش انواع قالب وافل را در سراسر کشور با قیمت باور نکردنی انجام می دهد. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: انواع سقف وافل

اجرای انواع خدمات: تولید و اجرای بهترین طراح قالب و سقف وافل، طراحی و محاسبات سقف وافل، اجرای قالب و سقف وافل دوطرفه و یک طرفه، خرید و فروش انواع قالب وافل دو طرفه و یک طرفه دست دوم، تعویض و معاوضه قالب وافل، ضایعات قالب وافل، قالب وافل قفل دار و ساده، اجرای بهترین سقف و اسکلت بتنی، تولید و نصب و همچنین خرید و فروش شوتینگ نخاله ساختمانی و …

جهت مشاوره و اجرای انواع خدمات: تولید و اجرای بهترین طراح قالب و سقف وافل، طراحی و محاسبات سقف وافل، اجرای قالب و سقف وافل دوطرفه و یک طرفه، خرید و فروش انواع قالب وافل دو طرفه و یک طرفه دست دوم، تعویض و معاوضه قالب وافل، ضایعات قالب وافل، قالب وافل قفل دار و ساده، اجرای بهترین سقف و اسکلت بتنی، تولید و نصب و همچنین خرید و فروش شوتینگ نخاله ساختمانی و … می توانید با کارشناسان نوین صنعت سازه تماس بگیرید..

ارتباط با نوین صنعت سازه:

شماره تماس: 09120220125

شماره تماس: 09190220920

شماره تماس: 09359367456

اجرای انواع خدمات: تولید و اجرای بهترین طراح قالب و سقف وافل، طراحی و محاسبات سقف وافل، اجرای قالب و سقف وافل دوطرفه و یک طرفه، خرید و فروش انواع قالب وافل دو طرفه و یک طرفه دست دوم، تعویض و معاوضه قالب وافل، ضایعات قالب وافل، قالب وافل قفل دار و ساده، اجرای بهترین سقف و اسکلت بتنی، تولید و نصب و همچنین خرید و فروش شوتینگ نخاله ساختمانی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *