سقف وافل

کیفیت بتن در سقف وافل و مراحل بتن ریزی سقف وافل

کیفیت بتن سقف وافل

کیفیت بتن در سقف وافل

کیفیت بتن در سقف وافل، یک موضوع با اهمیت در اجرای پروژه های ساختمانی است. همانطور که گفته شد، یکی از مراحل مهم در اجرای سقف های وافل، مرحله بتن ریزی است. ایمنی و مقاومت ساختمان در برابر زلزله، به اجرای دقیق و اصولی این مرحله بستگی دارد. فرآیند بتن ریزی، برای بخش های مختلف یک سازه مانند: فوندانسیون، ستون و سقف انجام خواهد شد که اصول اجرای هر کدام متفاوت است. از جمله عوامل مهم در تعیین کیفیت بتن سقف وافل، می توان به نوع دانه بندی بتن، کیفیت سیمان، نوع قالب وافل و شرایط اصولی بتن ریزی اشاره کرد. در ادامه با بررسی مراحل بتن ریزی سقف وافل با گروه نوین صنعت سازه همراه باشید.

مراحل بتن ریزی سقف وافل

  • مرحله آماده سازی بتن

از جمله مهمترین مواد تشکیل دهنده بتن، می توان به شن، ماسه، سیمان، سنگ آهک و آب اشاره کرد. کیفیت بتن سقف، به میزان ترکیب اصولی این مواد با یکدیگر بستگی دارد. رعایت اصول و دقت در ساخت بتن، منجر به استحکام بیشتر ساختمان ها خواهد شد. معمولا بتن از یک چهارم آب و سه چهارم سنگ( شن و ماسه،سیمان و آهک) تشکیل شده است. لازم به ذکر است که میزان نسبت استاندارد آب به سیمان در بتن، بین 40 الی 60 درصد است. یکی دیگر از مواردی که در کیفیت بتن مؤثر است، دانه بندی بتن است. در بتن ریزی بخش های مختلف سازه، نوع دانه بندی متفاوت است برای مثال در بعضی قسمت ها، از ماسه با دانه بندی درشت استفاده می شود تا از ترک خوردگی بتن جلوگیری شود.

یکی دیگر از عوامل مؤثر در تعین کیفیت بتن، نوع و کیفیت سیمان مورد استفاده است. از جمله موارد مهم در تعیین کیفیت سیمان می توان به، مواد تشکیل دهنده سیمان، شرایط نگهداری آن، تاریخ تولید و انقضاء آن اشاره کرد. امروزه، بیشتر از بتن های آماده استفاده می کنند. با این کار مواد مصرفی که در ساخت بتن استفاده می شود، کمتر هدر می رود و نیز بتن با  نظارت افراد متخصص به صورت اصولی ساخته می شوند.

  • مرحله آرماتوربندی و قالب بندی

در این مرحله افراد متخصص با توجه به مساحت ساختمان، تعداد طبقات، میزان بار وارده و عوامل دیگر، بهرین روش آرماتوربندی را برای سازه تعیین می کنند. تیم فنی و متخصص نوین صنعت سازه به شما در انتخاب دقیق و اصولی میزان میلگرد مصرفی در فرآیند آرماتوربندی کمک خواهد کرد. در فرآیند قالب بندی نیز از قالب های وافل استفاده خواهد شد. این قالب ها توسط تیم ما با بهترین کیفیت و در ابعاد مختلف قابل تولید هستند. براساس نوع قالب وافل مورد استفاده، نوع بتن مصرفی نیز متفاوت خواهد بود.

  • مرحله بتن ریزی

میزان بتن مصرفی در قسمت های مختلف سازه، متفاوت است. سقف، میزان بتن کمتری نیاز دارد. فرآیند بتن ریزی سقف باید در یک مرحله و بدون وقفه انجام شود. بتن ریزی سقف باید کاملا مسطح و بدون هیچ گونه ترک خوردگی باشد.

  • مرحله مقاوم سازی بتن

در این مرحله، لایه های بتن باید مورد بررسی قرار گیرد تا هوایی بین آن ها نباشد زیرا وجود هوا مقاومت بتن را کم خواهد کرد. به همین منظور باید بتن روی سقف صاف شود که به آن ویبراسیون نیز گفته می شود. با توجه به ضخامت بتن، ویبراسیون به دو روش انجام می شود. اگر ضخامت بتن کم باشد از ماله استفاده می شود اما چنانچه ضخامت بتن زیاد باشد از ویبراتور استفاده می شود.

بعد از بتن ریزی باید یک روز منتظر ماند، تا بتن خشک شود و سپس قالب های وافل را خارج کرد. همچنین باید با استفاده از یک سری روش ها، رطوبت بتن را حفظ کنید تا بتن دچار ترک خوردگی نشود و استحکام بیشتری داشته باشد. با توجه به موارد گفته شده، بتن ریزی حتما باید توسط افراد متخصص انجام شود زیرا کوچک ترین اشتباه باعث بروز خسارات جبران ناپذیری خواهد شد.

نکات مهم کیفیت بتن ریزی سقف وافل

هر اندازه که بتن ریزی سقف وافل با کیفیت تر و اصولی تر انجام شود، استحکام و طول عمر سازه بیشتر خواهد بود. در ادامه به بررسی نکات مهم در کیفیت بتن ریزی سقف وافل خواهیم پرداخت:

  • در مرحله آرماتوربندی، میلگرد ها باید در فاصله مناسب و قانونی از یکدیگر قرار گیرند. رعایت این نکته در کیفیت بتن ریزی دال وافل تأثیر زیادی دارد.
  • لازم به ذکر است که در قالب های وافل هیچ گونه شن و ماسه ای نباید وجود داشته باشد. بررسی این نکته نیز در کیفیت بتن ریزی دال وافل مؤثر است.
  • به دلیل استفاده از قالب های وافل، بتن به راحتی فضای بین قالب ها را پر خواهد کرد و فرآیند ویبراسیون به سادگی انجام خواهد شد.

برای مشاهده انواع قالب های وافل کلیک کنید>> قالب وافل

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *