دسته بندی قالب وافل

ویژگی قالب وافل و تولید و ساخت قالب وافل

ویژگی های قالب وافل و تولید و ساخت قالب وافل

قالب وافل

قالب وافل ، قالب هاب مکعبی شکل از جنس پلاستیک بوده و در ابعاد و اشکال مشخص، قابل تولید هستند. این قالب های پلاستیکی از جنس پلی پروپلین هستند و یک ویژگی قالب وافل،مواد قابل بازیافت آن است. بنابراین می توان چندین بار از آن ها استفاده کرد. قالب وافل مهم ترین بخش در اجرای سقف وافل یا به عبارتی دال وافل است. براساس عملکرد، قالب های وافل در انواع مختلف قابل تولید هستندکه عبارتند از، قالب وافل یک طرفه و قالب وافل دو طرفه. در سال های گذشته این قالب از کشورهای مختلف به کشور ایران وارد می شد اما امروزه شرکت نوین صنعت سازه قادر به تولید این قطعات پلیمری در ابعاد مختلف در داخل کشور است.

در استفاده از قالب های وافل محدودیت هایی وجود دارد که در ادامه برخی از آن ها را بررسی خواهیم کرد:

  • قالب های وافل برای سطوح شیب دار مناسب نیستند. بنابراین ابتدا باید سقف مسطح شود و برای صاف کردن سطح زمان و هزینه زیادی صرف خواهد شد.
  • جهت اجرای قالب های وافل در دال وافل نیاز به نیروی کار حرفه ای و متخصص است.
  • این نوع قالب های وافل برای اجرای سقف در مناطقی که وزش باد شدید هست، مناسب نیست. این قالب ها به دلیل وزن کم ، از استحکام کافی برای مناطق بادخیز برخوردار نیستند.

ویژگی های قالب وافل

از جمله قسمت های اصلی و مهمم سقف وافل، قالب وافل است. این نوع  قالب از جنس پلی پروپلین قابل بازیافت است. این ویژگی قالب وافل منجر به کاهش هزینه اجرایی پروژه ها شده است و از لحاظ اقتصادی کاملا به صرفه است. در این مقاله، تیم نوین صنعت سازه ویژگی های قالب وافل را به طور کامل شرح خواهد داد.

از جمله ویژگی های قالب وافل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قالب وافل از جنس پلی پروپلین است که یک نوع پلاستیک قابل بازیافت است. این نوع قالب ها، زمانیکه در پروژه های اجرایی سقف وافل مورد استفاده قرار می گیرند، نیاز به چرب کردن ندارند و بعد از مرحله بتن ریزی به راحتی از بتن جدا خواهند شد.
  • از لحاظ وزن، قالب های وافل بسیار سبک هستند. به علت وزن پایین این قالب ها، جابه جایی آن ها به راحتی انجام می شود و همچنین مرحله چیدمان قالب ها و برداشتن قالب ها با سرعت بالاتری انجام می شود.
  • در طراحی قالب های وافل، تمام موارد ایمنی رعایت شده است. درنتیجه این نوع قالب ها، در برابر حرارت و لرزش بسیار مقاوم هستند.
  • یکی دیگر از ویژگی های مهم و کاربردی قالب وافل، قابلیت تولید آن ها در ابعاد و اندازه های مختلف است. بنابراین از این قالب ها، در اکثر پروژه های دال وافل می توان استفاده کرد.
  • این نوع قالب ها عمر طولانی دارند و اگر از آن ها به درستی استفاده شود و دچهار ترک و شکستگی نشوند، قابلیت استفاده مجدد در پروژه های مختلف را دارند.
  • از لحاظ عملکرد،قالب های وافل دارای نوع یک طرفه و دو طرفه هستند. با توجه به ابعاد مورد نیاز، می توان از آن ها برای مکان های با دهانه کوچک و بزرگ استفاده کرد.
  • به کارگیری قالب وافل در اجرای پروژه های ساختمانی، منجر به کاهش مصرف بتن، تیر و ستون می شود. در نتیجه از لحاظ فنی و اقتصادی کاملا به صرفه است.
  • استفاده از قالب وافل در سقف، منجر به کاهش بار مرده سازه می شود و منجر به کاهش وزن سازه می شود. درنتیجه هر چه سازه سبک تر باشد، از استحکام بیشتری برخوردار است. در نتیجه، مقاومت آن در برابر زلزله بیشتر خواهد بود.
  • قالب وافل، ظاهری مشبک شکل دارد. این قالب ها از لحاظ ظاهری، به وافل لانه زنبوری نیز معروف هستند. یکی از کاربردهای های مهم این قالب ها این است که، به دلیل ظاهر شبکه مانندی که دارند، کابل کشی برق و تلفن ساختمان ها در آن ها قابل جاسازی است.
  • جنس قالب های وافل از نوع پلاستیک پروپلین است. یکی از خصوصیات قالب وافل این است که به شدت در برابر ضربه و خوردگی مقاوم هستند.

تولید قالب وافل

رعایت اصول و قوانین، در طراحی و تولید قالب وافل بسیار حائز اهمیت است و منجر به تولید قالب های وافل با کیفیت خواهد شد. مشخصات قالب وافل منجر به استفاده کاربردی از آن، در اکثر پروژه های ساختمانی دال مجوف شده است. در ادامه گروه نوین صنعت سازه به عنوان تولید کننده قالب وافل، مراحل تولید این نوع قالب ها را شرح خواهند داد. مراحل طراحی و تولید قالب وافل عبارت است از:

  • مرحله ساخت قالب فلزی

اولین و مهمترین مرحله در تولید قالب وافل، ساخت قالب فلزی با توجه به ابعاد، اندازه و ویژگی قالب وافل مورد نیاز است. طراحی قالب فلزی از جمله پر هزینه ترین و زمانبرنرین مراحل تولید قالب وافل به شمار می آید. در نتیجه این مرحله، برای پروژه هایی که نیاز به تولید قالب در ابعاد و اندازه های خاص دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

  • مرحله تزریق مواد

دومین مرحله، مرحله تزریق است. در این مرحله مواد پلاستیکی از جنس پرو پروپلین درون دستگاه ریخته  شده و با استفاده از دستگاه، درون قالب تزریق می شوند، سپس قالب های وافل در ابعاد مختلف و استاندارد تولید می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *