سقف وافل

سقف وافل یک طرفه و دو طرفه و بررسی تفاوت های آن ها

سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

از جمله جدیدترین سقف ها در سازه های بتنی می توان به سقف وافل یک طرفه و دو طرفه اشاره کرد. معمولا دهانه این سقف ها بلند است و برای مکان های با ارتفاع زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از اجزای مهم دال وافل، قالب وافل است که در انواع یک طرفه و دو طرفه موجود است. این قالب ها به صورت مستطیل و مربع تولید می شوند.

در این مقاله گروه نوین صنعت سازه، به تعریف دال وافل یک طرفه و دو طرفه، نحوه طراحی دال وافل یک طرفه و دو طرفه و بررسی تفاوت های این نوع دال خواهد پرداخت.

سقف وافل یک طرفه

از جمله ابزارهای مهم در طراحی دال وافل یک طرفه، قالب وافل یک طرفه است. این قالب های وافل پلاستیکی قابل بازیافت هستند، به این صورت که بعد از مرحله بتن ریزی از سقف خارج می شوند و در پروژه های دیگر قابل استفاده هستند. ابعاد قالب وافل با توجه به دهانه سقف متفاوت است که گروه نوین صنعت سازه، قابلیت تولید ابعاد مختلف قالب وافل یک طرفه را با توجه به نیاز مشتریان دارد.

سقف وافل یک طرفه

طراحی سقف وافل یک طرفه

طراحی سقف وافل یک طرفه مانند سقف تیرچه بلوک است. با این تفاوت که در طراحی سقف تیرچه بلوک، در مرحله قالب گذاری از بلوک یا یونولیت استفاده می شود اما در طراحی این نوع سقف، از قالب پلاستیکی وافل استفاده خواهد شد. طراحی این قالب ها در یک جهت انجام خواهد شد. استفاده از قالب وافل یک طرفه منجر به کاهش وزن زیاد سقف وافل یک طرفه نسبت به سایر سقف های بتنی شده است.

در این نوع سقف ها، فرآیند انتقال بار در یک جهت صورت می گیرد. به همین خاطر در طراحی این نوع دال، از میلگرد کمتری استفاده می شود و این موضوع باعث کاهش هزینه اجرای سقف وافل یک طرفه خواهد شد. دال یک طرفه دارای دو تکیه گاه است و امکان خم شدن آن ها در یک جهت وجود دارد. این نوع سقف ها حتما برروی تیرها باید قرار گیرند. این نوع قالب ها، دارای ظاهری U شکل هستند و در ابعاد 20 *60 و 25*65  موجود هستند. این قالب ها در طول های 10، 15، 35 و 50 قابل تولید است.

سقف وافل دو طرفه

این نوع دال وافل دو طرفه بیشتر مناسب مکان هایی با ارتفاع و دهانه بلند است. در اجرای این دال ها از قالب های وافل دو طرفه که مربع شکل هستند، استفاده می شود. در پروژه هایی که نیاز به بارگذاری سنگین است، دال دو طرفه به کار برده می شود. استفاده از سقف وافل دو طرفه منجر به کاهش بار مرده و کاهش تعداد ستون ها خواهد شد و همین موضوع باعث افزایش فضای ساختمان می شود.

سقف وافل دو طرفه

طراحی وافل دو طرفه

در طراحی  این نوع سقف ها، از قالب وافل مربعی شکل استفاده شده است و طراحی در دو جهت انجام می شود. مکانیزم انتقال بار در این دال ها، در دو جهت انجام می شود. یکی از ویژگی های مهم وافل دو طرفه، امکان حذف تیرهای میانی است که امکان به کارگیری آن را در سازه های با ارتفاع بالا امکان پذیر می کند. دال وافل دو طرفه دارای چهار تیکه گاه هستد بنابراین در دو جهت خم می شوند.این نوع سقف ها می توانند به طور مستقیم برای ستون ها و یا تیرها قرار گیرند.

تفاوت های دال وافل یک طرفه و دو طرفه

وافل یک طرفه و دو طرفه ، هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارد که منجر به بروز تفاوت هایی در آن ها شده است که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

  • تفاوت در نحوه عملکرد و انتقال بار

مکانیزم انتقال بار در وافل یک طرفه، در یک جهت انجام می شود. به همین خاطر وضعیت تکیه گاه ها و ابعاد دهانه سقف در عملکرد آن تأثیری ندارد. در وافل دو طرفه فشار در دو جهت منتقل می شود، بنابراین عملکرد سقف براساس وضعیت تکیه گاه ها و ابعاد دهانه سقف تعیین می شود.

  • تفاوت در شکل ظاهری

دال وافل یک طرفه دارای ظاهری U شکل است. این نوع دال ها به دلیل اینکه در ابعاد و طول های متغیر قابل تولید هستند، قابلیت مونتاژ دارند. این نوع  قالب ها در محل پروژه سر هم بندی می شوند.  در مقابل، دال های وافل دو طرفه، مربع شکل هستند و در ابعاد مشخص موجود هستند و برخلاف وافل یک طرفه نیاز به مونتاژ ندارند.

  • تفاوت در نحوه کاربرد

در دال وافل دو طرفه امکان حذف ستون وجود دارد و این موضوع منجر به ایجاد فضای بیشتر، جهت طراحی ساختمان خواهد شد. اما در دال وافل یک طرفه امکان حذف ستون وجود ندارد. بنابراین وافل یک طرفه بیشتر برای اجرای پروژه هایی با دهانه کوتاه تر مناسب است. در مقابل، وافل دو طرفه برای ساختمان هایی با دهانه بلند مورد استفاده قرار می گیرد.

  • تفاوت در زیرسازی

در زیر سازی وافل یک طرفه زیر آکس تیرچه، از پروفیل یا قوطی استفاده می شود و زیر سازی در جهت عمود بر تیرچه ها،  با رعایت فاصله مناسب انجام می شود و امکان افزایش فاصله پروفیل ها وجود دارد، در نتیجه از پروفیل کمتری استفاده خواهد شد. در زیر سازی دال وافل دو طرفه تیرچه ها در دو جهت قرار دارند و پروفیل زیر تیرچه ها قرار خواهد گرفت بنابریان پروفیل بیشتری مورد نیاز است.

  • تفاوت در استحکام وافل

در اجرای  دال وافل یک طرفه از بتن و میلگرد کمتری نسبت به دال وافل دو طرفه استفاده می شود و این موضوع منجر به کاهش استحکام و عملکرد ضعیف آن شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *