سقف وافل

سقف وافل یا دال، انواع سقف و مزایا و معایب سقف وافل

سقف یا دال وافل، مزایا و معایب آن

سقف یا دال وافل چیست؟

سقف وافل دارای ظاهری مشبک است که به سقف وافل لانه زنبوری نیز معروف هستند و معمولا جهت ساخت سقف هایی با ارتفاع بالای 12 متر کاربرد دارد. این دال ها در قسمت هایی از سقف که وزن کمتری بر آن وارد می شود، به کار می روند. دال وافل معمولاً نازک است و در مکان هایی مانند منازل، سالن ها، ایستگاه مترو و قطار که معمولا سقف مسطح است مورد استفاده قرار می گیرد.
از دال وافل جهت کاهش بار مرده بر روی سازه استفاده می شود و در سازه هایی با دهانه های بزرگ، کارایی دارد. بنابراین هزینه و زمان اجرای آن نسبت به سایر روش های سقف مجوف از جمله کوبیاکس، یوبوت و سازه های فولادی کمتر است زیرا در این نوع سقف ها نیازی به استفاده از میلگرد و اتصال آن ها به تیرها نیست.

گروه نوین صنعت سازه تولیدکننده انواع دال وافل با بهترین کیفیت و قیمت در کوتاه ترین زمان ممکن در خدمات شما مشتریان عزیز است.

 

انواع سقف در سازه های ساختمانی

یکی از اجزای ساختمان، سقف است که به روش های مختلف اجرا می شود. این قسمت از ساختمان باید از مقاومت کافی برخوردار باشد تا دچار آسیب نگردد. سیستم های متفاوتی برای اجرای دال، توسط مهندسین و سازندگان به کار برده می شود که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.
انواع سقف عبارت است از:

 

1- سقف دال بتنی

در این سیستم از بتن و فولاد به صورت یکپارچه استفاده شده است. سقف بتنی با ضخامت 10 تا 50 سانتی متر برای سقف طبقات قابل اجرا است. دال بتنی به دلیل بتن مورد استفاده، وزن بالایی دارد. این نوع سقف وزن بالا و مقاومت بالایی در برابر زلزله، حرارت و صدا دارد.

 

سقف دال بتنی

 

2- سقف تیرچه بلوک

در این نوع دال فاصله بین تیرچه ها با بلوک پر می شود. استفاده از بلوک به جای بتن کششی باعث به صرفه بودن آن جهت اجرای در ساختمان های اسکلت فلزی، بتنی و آجری شده است. از جمله مزایای دال تیرچه و بلوک می توان به کاهش وزن سقف به دلیل استفاده کم از بتن اشاره کرد. این سقف حداکثر دهانه 8 متر را پوشش می دهد.

 

سقف تیرچه و بلوک

 

3- سقف دال وافل

براساس سیستم دال قابلمه ای ساخته شده است که به سقف های قابلمه ای یا دال مشبک معروف است. این سیستم در مقایسه با سایر سقف های مجوف هزینه اجرای کمتری دارد. دال وافل همانند دال دوطرفه است. این سقف در مکان های مسقف مانند بیمارستان ها، پارکینگ، فرودگاه و ایستگاه قطار به کار برده می شود.

 

4- سقف یوبوت

یوبوت ها با ظاهری مشبک شکل، جهت حذف بتن و ایجاد حفره درون دال ها استفاده می شود. قالب های یبوت به شدت در برابر شکستگی آسیب پذیر هستند. جنس قالب پلیمری یوبوت، پلی پروپلین است که سازه ای قابل بازیافت است. دال یوبوت به شدت در برابر آتش سوزی ایمن است.

 

سقف یوبوت

 

5- سقف کوبیاکس

دال کوبیاکس، یک سیستم دال دو طرفه است که نیروهای ناشی از بار مرده و زنده سقف را به صورت دو طرفه به تیرهای کناری منتقل می‌کند. سقف کوبیاکس جهت اجرا در ساختمان با دهانه بزرگ مناسب است به همین خاطر در کارهای ساختمانی سرعت اجرای پایین تر و هزینه بالای دارد.

 

سقف کوبیاکس

 

مقایسه سقف وافل با یوبوت و کوبیاکس

در ادامه به بررسی تفاوت سقف وافل با یوبوت و کوبیاکس که از پرکاربردترین سیستم های سازه ای هستند، می پردازیم:
• دال وافل نسبت به دال مجوف یوبوت و کوبیاکس وزن کمتری دارد بنابراین از عملکرد بهتری برخوردار است.
• هزینه اجرای وافل نسبت به یوبوت و کوبیاکس کمتر است.
• میزان مصرف بتن و میلگرد در دال وافل نسبت به دال های مجوف کمتر است.
• زیرسازی سقف یوبوت و کوبیاکس نسبت به زیرسازی وافل محکم تر است.

 

مزایای سقف وافل

از جمله مهمترین اجزای یک ساختمان، سقف است. در این مقاله به بررسی مزیت سقف وافل از لحاظ اقتصادی می پردازیم.

1- از لحاظ اقتصادی کاملا به صرفه
2- زمان اجرای کمتر نسبت به دیگر روش های دال مجوف
3- مقاومت و ایمنی بیشتر در برابر زلزله و آتش سوزی
4- سرعت اجرای بالا به دلیل استفاده از تعداد جک کمتر
5- قابلیت استفاده در انواع اسکلت بتنی و فلزی
6- قابلیت حمل آسان
7- مقاوم در برابر جمع شدگی
8- ارتعاش پایین سقف
9- عایق بودن در برابر صدا و حرارت
10- مناسب برای فضاهای مسطح

 

معایب دال وافل

با وجود تمام خصوصیات و نقاط قوت و کاربردی، دال های وافل نقاط ضعفی هم دارند که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت:
1- هزینه بالای قالب بندی به دلیل استفاده از قالب پلاستیکی وافل
2- مناسب نبودن برای سطوح شیب دار
3- نیاز به نیروی کار متخصص جهت ساخت آن ها
4- به دلیل وزن کم مناسب مناطق دارای باد شدید نیست.
5- به دلیل بزرگ بودن دهانه، ارتفاع دال افزایش یافته و منجر به کاهش تعداد طبقات می شود.

 

قیمت سقف وافل

هزینه سیستم وافل با توجه به مواد و مصالح به کار رفته در آن متغیر است. جنس قالب وافل به کار رفته در دال و میزان بتن و میلگرد مصرفی در قیمت قالب سقف وافل تأثیرگذار است. دال وافل از جمله پرکاربرد ترین سقف ها، سبک و مستحکم با مهندسی مدرن است. این سازه‌ با کیفیت و پرکاربرد دارای قابلیت‌ های فنی جالبی است که شرایط اجرای آن بسیار ساده و مناسب است. جهت استعلام قیمت دال وافل و آگاهی از نحوه اجرای سقف وافل با کارشناسان مجرب تیم نوین صنعت سازه تماس حاصل قرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *